תל אביב. מצד אחד מדובר בבירת העסקים והבידור בישראל, עיר ללא הפסקה שחיה מסביב לשעון. מצד שני, מדובר גם בעיר שמקומות החניה בה היצע מקומות החנייה בה מוגבל – דבר ההופך כל מקום פנוי לנכס שערכו לא יסולא בפז. במאמר שלפניכם נציג כמה נתונים מספריים מעודכנים על החניה בתל אביב-יפו. אז בפעם הבאה שאתם מחפשים חניה – פשוט כנסו לחניון.
אז ככה, עיריית תל אביב מנפקת לא פחות מ-2400 דו"חות חנייה ביום. בממוצע מכניסה העירייה לקופתה כ– 200 ש"ח מדו"ח חנייה בודד. הרבה יותר מהסכום שהיה עליכם לשלם אם הייתם פשוט נכנסים לחניון סמוך. הסכום הכולל שגבתה עיריית תל אביב מדו"חות חניה בשנה החולפת עמד על 232 מיליון ש"ח. מיותר לציין כי מדובר בסכום עתק שניתן היה להשתמש בו לצרכים חברתיים אחרים.
באשר לחיפוש החניה, נתונים משנת 2010 קובעים כי בממוצע מבלה תושב תל אביב פרק זמן של בין 20 ל-25 דקות בחיפוש חניה באזור שלהם. כך למשל, בעת חיפוש חניה באזור כיכר דיזנגוף וצפונה ממנה הנהג ממוצע מבלה ברכבו פרק זמן של כ-23 דקות. זאת ועוד, הנתונים מראים כי באזורי החניה הגדולים נאלצים בממוצע כ-1800 מבעלי התו להחנות את מכוניותיהם במקומות שעלולים לגרור קנסות כבדים.
חשוב לזכור כי עיריית תל אביב נוהגת להעניק לנהגים בעלי תו החניה האזורי – תו נוסף הקרוי "חניון קרוב לבית". תו זה מאפשר למחזיקים בו לחנות בחניונים העירוניים הסמוכים לבתיהם מ-19:00 ועד 08:00 בבוקר שלמחרת – ללא תשלום. הסיבה לכך היא שגם בעיריית תל אביב מבינים כי החניה בתחום החניון הינה חלופה טובה יותר מאשר החניה הלא חוקית ברחוב.
כיום, כ-60,000 נהגים חייבים לעיריית תל אביב סכום עתק של יותר מ-100 מיליון ש"ח. לאחר משלוח ההתראות המשפטיות המתאימות מוסמכת העיריה לנקוט בפעולות אכיפה קשות כנגד החייב לרבות עיקול חשבון הבנק שלו, עיקול רכבו ולבסוף גם פנייה להוצאה לפועל לעיקול רכושו של החייב. הגדיל לעשות אחד החייבים לעיריה שצבר במשך שלוש שנים יותר מ-400 דו"חות חנייה אותן בחר שלא לשלם. כיום עומד החוב האישי שלו על סך של כרבע מיליון ש"ח. לא פחות ולא יותר.
אף אחד מאיתנו לא רוצה שלחובתו יירשמו דו"חות חניה בסך של כרבע מיליון שקלים. האמת שגם דו"ח בסך של כ-200 שקלים אינו דבר נעים במיוחד. על מנת להימנע מתרחיש שכזה החנו את רכבכם בחניון הסמוך ליעד המבוקש והפסיקו לדאוג.
בתל אביב עצמה כ-160 חניונים עירוניים בנוסף לכ- 650 חניונים פרטיים.